Tuntikuvaukset

Aavattaret

Aavattaret on vuonna 2013 perustettu tanssillisen voimistelun joukkue, jossa voimistelee noin 40 - 60-vuotiaita naisia. Ryhmä harjoittelee tavoitteellisesti kerran viikossa. Tarvittaessa pidetään ylimääräisiä treenejä. Ryhmä tähtää tulevalla kaudella Voimisteluliiton tanssillisen voimistelun kisoihin sekä Lumo-tapahtumiin.

Body Fit

Tunnilla keskitytään lihaskunnon harjoittamiseen syvempiä tukilihaksia unohtamatta. Lihaskuntoa monipuolisesti kehittävä tunti, joka koostuu helposta alkulämmittelystä, monipuolisesta lihaskuntoharjoittelusta ja palauttavasta loppuvenyttelystä.

Evita
 

Evita perustettiin vuonna 2013. Joukkue harjoittelee pääsääntöisesti kerran viikossa tavoitteellisesti. Joukkue tähtää tulevalla kaudella Suomen Voimisteluliiton tanssillisen voimistelun kilpailuihin. Ryhmä kilpailee Voimisteluliiton tanssillisen voimistelun kisoissa sekä Lumo-tapahtumissa.

Flow Gymnastics,
tanssillinen voimistelu

 

 

Flow Gymnastics on aikuisliikunnan muoto, joka perustuu tanssilliseen voimisteluun. Voimistelusta tutut, monipuoliset liikkeet on muokattu mukavaan ja mielenkiintoiseen muotoon haastetta unohtamatta. Keskivartalosta lähtevä, virtaava liiketekniikka kehittää tehokkaasti koko vartalon hallintaa ja rangan liikkuvuutta. Ryhti kohenee ja hartiaseutu rentoutuu. Jalkoihin tulee voimaa ja jäntevyyttä, sillä tunneilla liikutaan paljain jaloin. Flow Gymnastics -tunneilta saat esteettisiä elämyksiä ja liikunnan iloa.

Tunnilla on pianosäestys.

Hydrobic

 

Hydrobic on tehokasta ja virkistävää sekä nivelille ystävällistä liikuntaa vedessä musiikin tahdissa. Usein käytössä ovat myös erilaiset veteen sopivat välineet. Vedessä vaikuttavat toisilleen vastakkaiset maan vetovoima ja veden nostevoima. Ne tekevät vedessä liikkumisen kevyen tuntuiseksi, mutta todella tehokkaaksi. Hyväkuntoiselle vesi on haastava elementti. Aloittelijalle laji on turvallinen tapa aloittaa harjoittelu. Hydrobic on monipuolista liikuntaa kehon kaikille lihasryhmille. HydroBicissa paranevat hapenottokyky, lihaskunto ja vartalon hallinta.

Flow​-jooga

Dynaaminen joogatunti. Liikumme asanasta toiseen hengityksen rytmittämänä. Harjoitus kehittää liikkuvuutta, lihaskuntoa sekä tietoisuustaitoja.Tunnille tarvitset mukaan oman maton.

Jooga
(Taivallahti)

Lempeä, hengitykseen ja rauhalliseen liikkeeseen keskittyvä tunti. Tunnin lopussa aina ohjattu loppurentoutuminen. Mukaan tunnille maton lisäksi on hyvä ottaa myös peitto tai lämmintä vaatetta.

Kumivannevoimistelu

Perusvoimistelua ja venyttelyä kumivanteen kanssa. Tunti on Ikiliike-tunti ja tarkoitettu erityisesti yli 60-vuotiaille.

Kuntojumppa/voimistelu 

Sopii kaikille. Hyvää kuntoa ylläpitävää kokonaisvaltaista liikuntaa. Sisältää alkulämmittelyn, selkeät sarjat, lihaskuntoliikkeet lattialla ja venyttelyn. Taivallahden tiistain tunneilla on pianosäestys.

Kuntojumppa
(Munkkiniemi)

Jumppaamme innostavan musiikin tahtiin! Lämmittelyksi käy kepeä retrohenkinen askellus, josta tunti etenee kevein välinein tai oman kehon avulla  toteutettavaan  työosuuteen. Tässä rasitetaan kehon lihasryhmiä monipuolisesti. Toisinaan koemme myös keveiden apuvälineiden, kuten kepin, kuminauhan ja keveimpien käsipainojen kanssa innostavia hetkiä. Tällä tunnilla syke nousee ja hiki virtaa. Lopussa max 15 min venyttelyosuus. Varaa mukaan matto jalkineet ja pyyhe.

Muokkausjumppa

Tunnit sisältävät alkulämmittelyn, hapenottokykyä lisäävän osuuden, jonka voi tehdä rankasti tai kevyemmin ilman hyppyjä, koko kehon lihaskunto-osuuden sekä loppujäähdyttelyn ja venyttelyt.

Terveyskunnon kannalta suositellaan kaksi kertaa viikossa tapahtuvaa lihasvoimaharjoittelua. Toinen aikuisen naisen lihasvoimaharjoittelukerroista toteutuu tunnilla.

Niska-selkä-jumppa

Kevennetty versio muokkausjumpasta. Lihaskunto-osuus pidempi, erityisesti keskitytään hartiaseudun ja vartalon lihasten voimaan ja kestävyyteen.

Tanssillisen voimistelun treenitunti - ilmaise itseäsi voimistellen

Tunnin liikekieli perustuu voimisteluun, jota elävöitetään ilmaisun keinoin. Tunti rakentuu vaihtuvista lämmittely-, baletti-, koreografia-, lihaskunto- ja venyttelysarjoista. Syksyn aikana rakennamme voimistelua, tanssia ja ilmaisua yhdistävän koreografian, joka esitetään seuran joulujuhlassa. Koreografian onnistumisen kannalta on tärkeää, että osallistuja sitoutuu käymään tunneilla. Tunti on tarkoitettu kaikille voimistelusta kiinnostuneille, aiempi kokemus voimistelusta ja tanssista on plussaa, mutta ei pakollista. 

UUTTA HNV:SSÄ!

 

 

OIO-jooga 

(Kaisaniemi)

OIO-jooga on yksinkertaistettu ja silti erittäin tehokas muunnelma voimaliike-joogasta ja pehmytkudosta muokkaavasta jin-joogasta. Jos aurinkoterveydys, soturit, punnerrukset, pitkät staattiset koontiasennot ja erilaiset eläinten mukaan nimetyt asennot ovat sinulle tuttuja, koet olosi tunnilla kotoisaksi. Pehmeään osuuten sisältyy pidemmän aikaa venyttäväksikin koettuja lihas- ja pehmytkudosta muokkaavia harjoitteita. Tällä yhdistelmällä myös aloitteleva jooga-mieli yhdentyy oman kehonsa kanssa helpolla ja mielenkiitoisella tunnilla. Voimme painottaa kauden tunteja eri tavoin. Suosittelen joogamattoa ja pyyhettä sekä lisälämmikettä mukaan. Saatat jopa oppia hengittämään. Tervetuloa viihtymään yhdessä. Sopii myös miehille.

OIO-pilates

(Kaisaniemi)

Pilates-tunti soveltuu hyvin aloittavalle liikkujalle. 

Tunnin aikana voimistamme Pilates-menetelmää mukaillen keskivartalon lihasten hallintaa ja voimistamme vatsan ja selän lihaksistoa eri tyyppisillä harjoitteilla, jossa kehon asentoja muuttamalla poikkeutamme vallitsevaa tasapainoa ja näin luomme edellytyksiä luonnolliselle kehon lihasryhmien kuormittamiselle. Iso osa harjoitteista on ns. mattoharjoittelua lattiatasossa.

Harjoitteet noudattavat pitkälti vakiintuneita menetelmiä ja harjoittelemme niin yksittäisiä liiketekniikoita kuin ketjutettuja liikesarjoja. Tällä tunnilla kehityt varmasti. Jokaisen keho on yksilöllinen ja tämä huomioidaan. Miehet rohkeasti mukaan. Varusteet: tukeva alusta ja pyyhe.

OIO-keho

(Munkkiniemi)

 

OIO-keho on maltillisen liikkujan tunti. Matalasta aloittamiskynnyksestä huolimatta se soveltuu hyvin myös aktiiviselle treenaajalle. OIO-keho onnistuu ilman hyppyjä ja jalkineita. Harjoittelun painotus on vahvasti liikkuvuutta ja tasapainoa kehittävissä liikkeissä. Voimistamme myös keskivartaloa ja niska-hartiaseudun lihaksia. Iso osa tuntisisältöä on venyttelyä ja hitaiden liikkeiden hallintaa. Saatamme jopa oppia hengittämään. Otathan hyvän alustan ja lämmikettä mukaan.

 

HUOM!

Ota oma matto mukaan tunneille.